26.9.2003
Voimassa oleva seutukaava ja sille alisteiset kaavat eivät Pispalassa ole toteutuneet seutukaavan henkisinä. Seutukaavassa alueelle määriteltyjen arvojen katoaminen on hälyttävää. Esitämme Pirkanmaan maakuntahallitukselle maakuntakaavaa laadittaessa kiinnitettävän erityistä huomiota siihen, että se voimaantullessaan johtaa valtakunnallisten alueidenkäyttötavoitteiden, maankäyttö- ja rakennuslain maakuntakaavaa koskevien sisältövaatimusten ja Pirkanmaan maakuntakaavan tavoitteiden mukaisesti Pispalan suunnittelualueen maiseman, luonnonarvojen ja kulttuuriperinnön vaalimiseen.
Maakuntakaavan kaavamerkinnän tulee koskea kokonaisuudessaan valtakunnallisesti merkittäväksi määriteltyä aluetta.
Pispala on määritelty valtakunnallisesti merkittäväksi kulttuurihistorialliseksi ympäristöksi. Valtakunnallisten alueidenkäyttötavoitteiden mukaisesti,
"...on varmistettava, että valtakunnallisesti merkittävät kulttuuri- ja luonnonperinnön
arvot säilyvät. Alueidenkäytössä on otettava huomioon kulttuuri- ja luonnonperintöä
koskevat kansainvälisten sopimusten velvoitteet sekä valtioneuvoston päätökset. Lisäksi
viranomaisten laatimat valtakunnalliset inventoinnit otetaan huomioon alueidenkäytönsuunnittelun
lähtökohtina. Maakuntakaavoituksessa on osoitettava valtakunnallisesti merkittävät maisema-
ja kulttuuriperintöalueet ja -kohteet. Valtakunnallisesti arvokkailla kohteilla ja alueilla
on alueidenkäytön sovelluttava niiden historialliseen kehitykseen."
Valtioneuvosto on tarkentanut valtakunnallisten alueidenkäyttötavoitteiden toteutumismahdollisuuksia hyväksymässään rakennusperintöstrategiassa. Rakennusperintöstrategian, Pirkanmaan alueellisen kulttuuriympäristöohjelman, Pirkanmaan maakuntaohjelman ja valmisteilla olevan maakuntakaavan tavoitteiden mukaisesti tulee kaavan toteutumisen tueksi ohjata resursseja Pispalan kulttuuriympäristön kunnostukseen ja hoitoon.
Paasikiventien leventäminen ei ole kestävä ratkaisu kasvavan kaupungin lisääntyvien liikennemäärien välittämiseen. Esitämme kevyen raideliikenteen vaatimien aluevarausten merkintää maakuntakaavaan ja Pispalassa merkintä tehtävän niin, että käytetään tai seurataan nykyistä Porin rataa. Tällä joukkoliikenneratkaisulla voitaisiin käsityksemme mukaan suurelta osin ratkaista Tampereen kaupungin ja Pispalan liikenteellisiä ongelmia.
Pispalan liikenteellisen pulmallisuuden vuoksi toivomme maakuntakaavassa esitettävän Paasikiventien tunnelia tai kattamista Onkiniemestä Nokian moottoritien risteykseen. Paasikiventiellä on Pirkanmaan ohella valtakunnallista liikenteellistä merkitystä. Paasikiventie Pispalassa on yksi valtakunnanverkon vilkkaimmin liikennöityjä yleisiä tieosuuksia. Paasikiventien liikennemäärän ja Santalahden asuinrakentamisen oletetaan tulevaisuudessa lisääntyvän.
Tampereen kaupungin tulevan maankäytön ja Pispalan kaupunginosan asuinmahdollisuuksien kannalta Paasikiventien tunneli tai kattaminen voi osoittautua elintärkeäksi. Toimenpiteellä voidaan vapauttaa huomattava määrä asuinrakentamiseen soveltuvaa maa-alaa ja osoittaa Santalahdesta useita satoja tontteja alueelle historiallisesti tyypilliseen pientalorakentamiseen.
Erittäin tiiviisti rakennetun Pispalan asumisviihtyvyyden turvaamiseksi ja yhtenäisen, kaupungin lävistävän ekologisen käytävän muodostamiseksi tulee yksityiskohtaisessa kaavoituksessa edelleen kehittää maakuntakaavaan merkittyä viheryhteysvarausta. Pyhäjärven ranta-alueen vielä jäljellä olevat, kaikille avoimet ja virkistyskäyttöön vakiintuneet alueet tulee Pispalan yksityiskohtaisessa kaavoituksessa sisällyttää kyseiseen viheraluevaraukseen.
Kunnioittaen,