27.10.2004
Esitämme Pispalan valtatien itäpään saneerauksen sisällyttämistä vuoden 2005 talousarvioon. Esitämme edelleen työn toteuttamista hyväksyttyjen suunnitelmien mukaisesti, sillä lisäyksellä, että pyörätien ja ajoradan välistä kiveystä elävöitettäisiin viheristutuksin. Esityksemme tueksi lausumme seuraavaa;
Viime vuosikymmeninä yksityisautoilu on Tampereella lisääntynyt voimakkaasti. Julkisen liikenteen käyttö on puolestaan vähentynyt. Pispalan harjun kapealla kannaksella yksityisautoliikenteen haitat tuntuvat erityisesti. Liikenneturvallisuus on heikentynyt ja asumisen laatu varsinkin Pispalan valtatien varrella on romahtanut.
Pispalan valtatietä on katurakenteen muutoksilla pyritty rauhoittamaan muutaman vuoden ajan. Tekninen lautakunta on pitkällisen neuvottelun tuloksena ja eri sidosryhmien laajassa konsensuksessa 18.9.1997 hyväksynyt Peurankatu - Satakunnankatu välille laaditun yleissuunnitelman jatkosuunnittelun pohjaksi.
Tähän mennessä toteutuneet saneeraustoimet ovat parantaneet kadun turvallisuutta ja kadun varressa asuminen on nyt asteen verran miellyttävämpää. Korjauksista huolimatta ajoratojen leveys on sama kuin moottoriliikenneteillä, eikä katuympäristö siten edelleenkään ole sellainen, mitä asuinkadulta edellytetään.
Pispalan valtatien saneerauksen oli määrä jatkua vuoden 2004 keväällä välillä Pulterinkatu - Rajaportinkatu ja työsuunnitelmia oli tarkistettu niihin tulleiden muistutusten pohjalta. Tekninen lautakunta palautti kuitenkin työn uudelleenvalmisteluun kokouksessaan 30.3.2004. Vuoden 2005 talousarviosta työmäärärahat leikattiin lautakunnan äänestettyä asiasta 14.9.2004.
Haluamme tuoda kaupunginhallituksen tietoon seuraavat asukkaiden mielipiteet;
Tähän mennessä suoritetut Pispalan valtatien saneeraustoimet on Pispalassa koettu pääsääntöisesti myönteisiksi. Nämä ovat kuitenkin aiheuttaneet liikenteen purkautumisen osittain alueen pienemmille kaduille, joiden liikenneturvallisuus on heikentynyt.
Käsityksemme mukaan saneeraustöiden tavoitteena on ollut ennen kaikkea Pispalan valtatien liikenneympäristön turvallisuuden parantaminen sekä joukko- ja kevyenliikenteen edellytysten parantaminen. Näiden tavoitteiden toteutuminen edellyttää saneeraustoimenpiteen saattamista loppuun.
Pispalan valtatien itäpään jättäminen entiselleen pidättää katuympäristön epäyhtenäisenä, eikä sen rakenne siten riittävästi ohjaa kaupunginlaajuisesti tavoiteltavaan joukkoliikenteen suosimiseen. Mikäli tämä tavoite ei toteudu, aiheuttaa lisääntyvä yksityisautoilu yhä kasvavia ongelmia niin Pispalan valtatiellä, alueen pienemmillä, läpiajoväyliksi muodostuneilla kokoojakaduilla, kuin myös koko kaupungissa.
Kunnioittaen,