1.10.2004
Hallintolain 23 § mukaan hallintoasia on käsiteltävä ilman aiheetonta viivytystä. Ympäristölautakunnan kokouksessa 4.10.2004 käsitellään purku- ja rakennuslupa-asioita, joiden pohjatiedoksi pyydämme saattamaan tämän aloitteen.
Pyydämme edellä mainittuun lainkohtaan vedoten esittämään arvion tätä aloitetta koskevan päätöksen antamisajankohdasta.
Olemme lähettäneet ympäristölautakunnalle 18.5.2001 aloitteen Pispalan asemakaavan ajanmukaisuuden arvioimiseksi. Emme ole tähän mennessä saaneet aloitettamme koskevaa päätöstä.
MRL 60 § mukaan "sellaisen asemakaavan alueella, joka on ollut voimassa yli 13 vuotta ja joka merkittävältä osalta on edelleen toteuttamatta, rakennuslupaa ei saa myöntää sellaisen uuden rakennuksen rakentamiseen, jolla on alueiden käy-tön tai ympäristökuvan kannalta olennaista merkitystä, ennen kuin kunta on arvioinut asemakaavan ajanmukaisuuden."
Kaavoituksen tavoitteet ovat rakennusperinnön vaalimisen osalta olennaisesti muuttuneet viimeisten parin vuosikymmenen aikana. Pispalan asemakaava on vanhempi kuin rakennussuojelusäännöstön viimeinen suurempi uudistus, joka tapahtui 1985. Kaavaan on tehty kymmeniä tontti- ja korttelikohtaisia muutoksia, jotka ovat entisestään vaikeuttaneet kaavallisen kokonaisuuden hallintaa.
Vuonna 1978 voimaan tulleen asemakaavan yleisselostuksessa esitetty kaavan suojelutarkoitus on vuosien saatossa unohtunut. Asemakaava ei ole toteutunut seutukaavan henkisenä, eikä se noudata MRL 54 § kieltoja rakennettuun- ja luonnonympäristöön liittyvien erityisten arvojen hävittämisestä ja elinympäristön laadun heikentämisestä. Muodollisesti asemakaavan mukainen uudisrakentaminen Pispalassa ei aina vastaa MRL 118 § tavoitteita rakennustaiteen ja kaupunkikuvan vaalimisesta.
Kaavan oltua voimassa 28 vuotta on selvää, että se nimenomaisesti on mahdollistanut ja mahdollistaa Pispalan vanhan rakennuskannan purkamisen, liian tehokkaan uudisrakentamisen ja siten alueen kulttuurihistoriallisten arvojen hävittämisen.
Esitämme Pispalan asemakaavan ajanmukaisuuden arvioinnin viivytyksetöntä aloittamista.
Tampereen kaupungin kaavoitusyksikkö on aloittanut Pispalan rakennusjärjestyksen
alueellisten määräysten laatimisen. Kaavoitusyksikön mukaan työn tavoitteena on
"tukea Pispalan valtakunnallisesti arvokkaan kulttuuriympäristön säilymistä ja
ympäristöön sopeutuvaa kehittymistä."
Pidämme rakennusjärjestyksen sekä sen valmistelemiseksi tehtävän osallistumis- ja arviointisuunnitelman laatimista tärkeänä ja lausumme edellä mainitun tavoitteen toteutumisen tueksi seuraavaa:
Suunnittelualue ei vastaa museoviraston, seutukaavan eikä valmisteilla olevan Pirkanmaan maakuntakaavan määrittele-mää Pispalan valtakunnallisesti merkittävän ulttuuriympäristön aluerajausta.
Esitämme aluerajauksen laajentamista niin, että siihen sisältyvät valtakunnallisesti merkittävään kulttuuriympäristöön kuuluvat Santalahden ja Tahmelan kaupunginosat. Esitämme myös aluerajauksen yksiselitteisen tarkkaa merkintää suunnitteluasiakirjoihin.
Esitämme säännöllisesti kokoontuvan osallisten ryhmän viivytyksetöntä perustamista. Ryhmään tulisi pyytää mukaan Museoviraston, Pirkanmaan ympäristökeskuksen, alueella toimivien yhdistysten ja myös muiden intressiryhmien edustajat.
Kansalaisten osallistuminen prosessiin edellyttää kattavaa ja helposti tavoitettavaa tiedon saantia kaikista oleellisista työhön vaikuttavista tiedoista.
Esitämme työhön liittyvän valmisteluaineiston yms. esillepanoa Pispalan kirjastotalolla sekä Pispalan yhteisöverkkosivuilla (www.pispala.fi). Taloa ja sivuja hallinnoiva Pispalan kumppanuusprojekti tarjoaa palvelujaan tämän toteuttamiseksi.
Verkkosivujen toteuttaminen kaavoitusyksikön ja Pispalan kumppanuusprojektin yhteistyönä olisi uudenlainen kuntademokratian kehittämisen osallistumiskokeilu, johon myös kaupungin kuntademokratiayksikkö voisi osallistua. Samalla voitaisiin kehittää Valma -osallistumissivustoa ja lisätä sen tunnettuutta.
Pispalan rakennusjärjestyksen osallistumis- ja arviointisuunni-telman mukaan
"selkeiden ja yksiselitteisten määräysten ja ohjeiden laatiminen edellyttää
riittäviä selvityksiä alueen omi-naispiirteistä ja arvoista, jotka rakentamisessa
tulisi ottaa huomioon."
Pispalassa on 17.1.2004 aloitettu ympäristöministeriön ja Pirkanmaan taidetoimikunnan rahoittaman asukaslähtöisen kulttuuriympäristöohjelman laatiminen. Kyseessä on ensim-mäinen Tampereelle laadittava kulttuuriympäristöohjelma.
Pispalan asukasyhdistyksen hallinnoiman ohjelmatyön tavoit-teena on määrittää asukkaiden kokemia kulttuuriympäristön arvoja ja esittää kaupunginvaltuuston hyväksyttäväksi ohjelma, joka osaltaan ohjaisi Pispalan maankäyttöä.
Ohjelman ensimmäinen väliraportti on 10.6. - 1.9.2004 välisenä aikana ollut Tampereen kaupungin viranomaisten ja valtuustoryhmien kommentoitavana. Ohjelma julkaistaan toukokuussa 2005.
Esitämme Pispalan kulttuuriympäristöohjelman nimeämis-tä yhdeksi rakennusjärjestystyön valmisteluasiakirjaksi ja sen huomioimista tulevia kaavamuutoksia tehtäessä.
Ympäristölautakunta on hyväksynyt Pispalan rakennusinventoinnin alueella haettavien purkulupien käsittelyn pohjaksi. Tämän päätöksen jälkeen yksi purkulupahakemus on hylätty. Toisaalta on myös hyväksytty useita hakemuksia, jotka johtavat inventoitujen rakennusten purkamiseen.
Inventoitujen kiinteistöjen osuus Pispalan koko rakennuskan-nasta on vain noin kolmannes
ja suuri osa inventoiduista kohteista on arvoluokituksen ulkopuolella. Inventoinnin mukaan
"lähes jokainen rakennus on samalla tavalla arvokas ja osa kokonaisuutta".
Kokonaisuuden säilyttäminen ei ole mahdollista sen osia purkamalla.
Käsityksemme mukaan lupia Pispalan vanhan rakennuskannan purkamiseksi ei tule myöntää, koska tämä johtaa historiallisesti arvokkaan kaupunkikuvan turmelemiseen ja on siten MRL 118 § vastaista.
Useat uudisrakennushankkeet Pispalassa eivät varsinkaan massoittelultaan sovellu rakennettuun ympäristöön ja maisemaan tai täytä kauneuden ja sopusuhtaisuuden vaatimuksia ja ovat siten MRL 117 § vastaisia.
Massiiviset uudisrakennushankkeet asettavat vaakalaudalle tasavertaisuusperiaatteen, niiden muodostaman ympäristön peittäessä olemassa olevien kiinteistöjen maisemia ja varjostaessa niitä.
Esitämme, että Pispalaan määrättäisiin kaavoitusyksikön tavoitteen mukaisesti ja edellä mainittujen toimenpiteiden laatimisen ajaksi MRL 53 § mukainen rakennuskielto.
Kunnioittaen,