Tukkitien laulu - Uiton Aika näyttely Piirussa

Näyttely ”Tukkitiet ja -tunnelit - Uiton aika Pispalassa”.
Piirussa esillä oleva näyttely koostuu valokuvista sekä aiheeseen liittyvästä materiaalista, kuten työkaluista ja muista aikakauden tarpeistosta. Näyttely avaa teemavuoden, jonka aikana eri tavoin käsitellään tukinuiton historiaa ja kulttuuria Pispalassa.

Rakennuskulttuurikeskus Piiru avoinna:
Ti - Ke klo 9-14
To klo 12-18
La klo 10-14

Menneitä teemavuoden tapahtumia.

Lauantaina 18.5. toimitettiin kulttuurikävely uiton maisemiin Pispalassa ja päälle Erkinpäivän kahvit Rakennuskulttuurikeskus Piirussa

Uittopäällikkö Erkki Raution muistokävely. Lähtö klo 15.00 Ylä-Voiman kohdalta. Oppaana Mårten Sjöblom Moreeni ry:stä. Erkinpäivän kahvit klo 14.00 - 17.00 Piirulla eli ent. Uittoyhdistyksen talolla.

Tukkijätkät Pyhäjärven rannassa vuonna 1929. Kyseessä on punainen tukkitie, joka kulki nykyisten Pulkkasaarenkadun ja Saunasaarenkadun välistä Tahmelan rantaan. Rannan leikkipuiston itäreunassa on vielä nähtävissä jäänteitä rakennelman tukibetoneista.

Tukkitien laulu

Alkukeväästä, jäiden lähdettyä Näsijärvestä, alettiin Pispalassa odottaa tukkilauttojen ja tukkijätkien tuloa. Tosin matka Näsin latvavesiltä kesti. Tukkilautassa sattoi olla parhaimmillaan 40.000 tukkia. Kun varhain keväällä aloitettiin uittaminen, oltiin Pispalassa "siinä uusien perunoiden aikaan".

Tukkiteiden lauluksi sanottiin sitä meteliä ja kolinaa joita tukit pitivät ylittäessään Pispalanharjun maan ylisiä (tukkitiet) tai alisia (tukkitunnelit) tukkikouruja pitkin.

Uiton aikaa kesti Pispalassa noin sata vuotta (1860-1965). On oikeastaan merkillistä, miten vähän jälkiä uittohistoria on jättänyt Pispalatarinoihin ja kirjallisuuteen. Muistelmia toki, mutta ainakaan mitään vanhojen Suomifilmien kaltaista paikallista tukkilaisromantiikkaa on vaikeaa löytää. 

Lue lisää tukinuiton merkityksestä >> täältä

Uiton aika Piirussa

Piiru järjesti yhteistyössä Pispalan Moreenin kanssa lauantaina 27.4.2019 koko päivän tapahtuman tukinuiton historiasta ja sen vaikutuksesta Pispalanharjuun ja Pispalaan. Tapahtuma aloittaa Pispalan uittoon liittyvän teemavuoden ja oli osa Pirkanmaan taidesuunnistusviikonloppua.

Klo 12.00 Opastettu kävely - Infotaulun paljastus
Tapahtuma avatiin kävelemällä reitti Ylä-Voimalta uittotunnelin suulle, oppaana Pispalan Moreenin Mårten Sjöblom. Reitin päätepisteessä uittotunnelin suulla, Pyhäjärven puoleisessa päässä, paljastettiin uiton ajasta kertova infotaulu.

Klo 13.00 Uittoyhdistyksen talolla - Jätkäperinne ry
Avaussanat Leena Lusa, pirkanmaan rakennuskulttuuriyhdistyksen hallituksen jäsen.

Uittoyhdistyksen talon, Piirun pihapiirissä nähtiin tukinuittoon liittyviä esityksiä ja työnäytöksiä Pirkka-Hämeen Jätkäperinne ry:n tukkijätkien esittäminä.

Tarjolla oli myös perinteistä kämppäemännän valmistamaa ”tukkijätkän evästä” 5€ kannatushintaan

Aamulehden Moro 27.6.2019 Uittotunnelin infotaulun julkistamistilaisuudesta 24.5.

Vanha uittotunneli

Infotaulun takana pilkistää vuonna 1930 valmistunut ensimmäinen uittotunneli. Alla olevassa kuvassa uitttotunneli ja valvojan koppi. Takana näkyy Wiivi Lönnin piirtämä Pispalan Rukoushuone ja vieressä Pispalan kylän Pispan kantatilan rakennuksia. Alla verrokkina nykyistä maisemaa.

Pispalan harjun puhkaiseminen ei kuitenkaan tapahtunut ongelmitta. Suomen Kuvalehti raportoi tuoreeltaan vuonna 1930 vesisuonen puhkeamisesta ja sen aiheuttamasta vesipulasta. Lähiseudun kaivot tyhjenivät.

Tukkitien laulu

Punainen tukkitie läpi Pispalanharjun. Ilmakuva on noin vuodelta 1933-34. Harmaa tukkitie oli jo purettu (1932). Uomaa erottuu vielä Haulitornin kohdilta alas Pyhäjärveen. Punainen purettiin 1935. Ala-Pispalan puolella punainen tukkitie meni Pulkkasaaren kadun ja Saunasaarenkadun välistä. Alikulkukohta nykyisellä Tahmelan viertotiellä. Ylä-Pispalassa alikulku Pispalanvaltatiellä, nyk. Pispalan kirkon kohdilla.

Alla olevassa kuvassa ollaan yläpuolen kuvan vasemmassa laidassa Pispalan valtatiellä. Punaisen tukkitien laudoitusta koristivat mainokset. Kuvan katse Hyhkystä Pispalaan päin. Alla vertailukuva samasta paikasta nykyään. Kuvan oikealla erottuvan infotaulun kohdalla vielä tukkirakennelman jäänteitä.

Alla: Harmaan tukkien väritys oli - harmaa eli maalaamaton. Tukit kulki Porin rautatien ja Pispalan valtatien alitse. Konehuone nykyisen Ahjolan kohdalla. Rata oli Näsijärven puolella kettinkirata, Pyhäjärven puolella rullarata. Pispalan valtatiellä kulkevat saattoivat tuntea aikamoisen kuminan ja jytinän kun tukit kaksi rinnakkain kolisivat alas Pyhäjärveen. Kuva työväenmuseo Werstaan Pispala-pienoismallista (1930).

© Asko Parkkonen