1921
1922
1923
1924
1925
1926
1927
1928
1929
1930
Pispalassa heräsi ajatus hankkia työväenyhdistykselle oma ’automopiili’. Ensimmäisen kerran se tulee esiin pöytäkirjoissa tammikuussa 1925. Jonkin ajan kuluttua asia oli edennyt niin paljon, että Kansan Lehdessä oli 22.4.-25 seuraava ilmoitus.
”Pispalan työväen Auto-osuuskunnan perustava kokous pidetään 24.4. klo 7 ip. Pispalan työväen talolla. Kokoukseen kehoitetaan saapumaan kaikkia asiaa harrastavia järjestäytyneitä työläisiä. Asiaan innostuneet”.
Kokouksessa päätettiin perustaa osakeyhtiö, jonka nimeksi tuli Pispalan Auto Oy. Yhtiön johtajana oli Johan Suurmäki, joka oli myös Pispalan Työväenyhdistyksen Neuvoston puheenjohtaja monen vuoden ajan. Johtokunnan puheenjohtajana oli K.Koivunen. Johtokunnassa olivat myös lamminkyläläinen Juho Harra, H.Toivonen, E.Suonpää, Sv. Lehtinen. S.Tulijoki ja Mutikainen olivat Lielahdesta.
Yhtiön osakepääoma päätettiin hankkia laittamalla myyntiin 1000 kpl 100 mk:n hintaisia osakkeita. Pispalan Työväenyhdistys hankki itselleen 50 osaketta. Yhtiön kokouksiin valittiin yhdistystä edustamaan Aatto Koivunen.
Liikenne Tampereen Keskustorilta Epilään alkoi 18.5.1925. Lielahteen yhtiö aloitti liikennöinnin 17.7.1925. Hämeen lääninhallitus myönsi Pispalan Auto Oy:lle virallisen liikenneluvan 6.4.1927.
Yhtiöllä oli parhaimmillaan seitsemän linja-autoa, yhteensä niitä ehti vajaan neljän vuoden aikana olla 12.
Yhtiön toiminta päättyi konkurssiin 15.7.1929, kun sille autoja myynyt Oy Autotarvike Ab otti autot maksamattomien lyhennysten takia. Yhtiölle jäi vain kaksi autoa, joilla se ei pystynyt jatkamaan toimintaansa.